Gungstol

Hemma hos mina föräldrar står en gammal gungstol. En gungstol som tidigare stått installerad hemma hos min mormor och morfar. Jag har älskat denna gungstol sedan jag var liten, suttit i den och gungat mig till ro (jag var en sprallig liten flicka som liten och om jag kom till ro i stolen så var det något speciellt).
Idag står denna gungstol i föräldrarnas uthus, synd och skam tyckte jag och frågade mamma och den fick flytta in i vår lägenhet.
Självklart gick det bra men den behöver en liten upprustning (ny färg och en ny dyna). Av mormor har jag fått veta att gungstolen är inköpt år 1962.
Innan sambon hade sett den live så gjorde jag en sökning på nätet för att hitta en liknande gungstol och hittade då denna (som är otroligt lik vår):

image79
Bilden kommer från http://www.rum21.se/, som information går det att läsa:
J16 är klassikern bland de många gungstolar som Hans J. Wegner har ritat genom åren. Stolen lanserades 1944 och har varit i produktion sedan dess. Hans J. Wegner lägger stor vikt vid rörelsefrihet och sittkomfort i sin formgivning - egenskaper som verkligen återfinns i gungstolen. Som tillbehör finns dynor och nackkudde klädda i tyg eller skinn samt en fotpall. Såväl gungstol som fotpall har handflätad sits i pappersgarn, naturfärgat eller svart. Stomme i bok eller ek, obehandlad, såpad eller lackad. Levereras även i svartlackerad ek.

Oj oj ett riktigt praktexemplar till gungstol, i det svarta utförandet skulle den kosta 10 300:-. Gillar den i svart och funderar på att måla vår i svart (är numera ommålad i vitt).

image80
Tror gungstolen skulle stå fint här istället för min gamla IKEA fåtölj...

Kommentarer
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Har också en svart gungstol som jag ärvt efter min farmor stående på vinden- när vårt hus är klart skall jag ta fram den. Det är härligt när tingen har en historia - speciellt om de gått i arv.

Kram Maud

2008-04-14 @ 17:12:22
URL: http://havsviken.blogspot.com/
Postat av: Annica

Älskar även jag gungstolar. Det är något rofyllt med att sitta i en...

Blir nog jättefint med en gungis i hörnet:)

Kram Annica

2008-04-14 @ 18:07:35
URL: http://lodahls.blogspot.com
Postat av: Karin på Ellas Inspiration

Vilken härlig gungstol! Ha en mysig kväll! Idag har jag tänt ett ljus! kram Karin

2008-04-14 @ 21:04:08
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Tack för din åsikt om vardagsrummet. Jag är nog inne på alternativ 1, gillar när det är enhetligt och harmoniskt. Fast jag funderar på att göra en tygtavla till byrån för att få in lite mer färg, så det får bli en tur till stan imorgon.

Vad mysigt med en gungstol! Kram Sandra

2008-04-14 @ 22:49:43
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Lisa

Min mor måla en gungstol ljusrosa, blev fint. Själv skulle jag med vilja ha en men lite knalligare :) Det kommer bli fint med den i hörnet :)

2008-08-05 @ 09:01:07
URL: http://pinkfriday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0